Exploring Science Attitudes, Misconceptions, and Temperature Correlations


Menjelajahi Sikap Sains, Miskonsepsi, dan Korelasi Suhu


  • (1)  Aulia Alfania Citra            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,Universitas Muhammadiyah Sidoarjo [https://ror.org/017hvgd88]  
            Indonesia

  • (2) * Noly Shofiyah            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study investigates junior high school students' attitudes towards science and their misconceptions regarding temperature changes, aiming to understand the relationship between these two factors. Conducted at SMP Muhammadiyah 6 Krian with 93 seventh-grade students, the research utilizes non-experimental quantitative methods, including questionnaires and statistical analyses. Findings reveal that while students exhibit generally positive attitudes towards scientific investigation, misconceptions about temperature changes are low. However, the correlation between students' attitudes towards science and their misconceptions is observed to be low. These results underscore the importance of addressing both attitudes and misconceptions in science education to optimize learning outcomes.
Highlight:

  1. Investigates student attitudes and misconceptions about temperature changes in science.
  2. Positive attitudes but low misconceptions found in junior high students.
  3. Correlation between attitudes and misconceptions in science education explored.

Keywoard: Attitudes Towards Science, Misconceptions, Temperature Changes, Junior High School Students, Science Education

References

A. Syafi’i, T. Marfiyanto, and S. K. Rodiyah, “Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 115, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.114.

S. Rijal and S. Bachtiar, “Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa,” J. Bioedukatika, vol. 3, no. 2, p. 15, 2015, doi: 10.26555/bioedukatika.v3i2.4149.

H. Setiadi, “Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013,” J. Penelit. dan Eval. Pendidik., vol. 20, no. 2, pp. 166–178, 2016, doi: 10.21831/pep.v20i2.7173.

A. D. Kurniawan, Astalini, and L. Anggraini, “Evaluasi Sikap Siswa SMP Terhadap IPA EVALUASI SIKAP SISWA SMP TERHADAP IPA DI KABUPATEN MUARO JAMBI,” J. Ilm. Didakt., vol. 19, no. 1, p. 124, 2018.

S. Sutarto, “Dampak Pengiring Pembelajaran Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangan Sikap Spiritual Dan Sosial Siswa,” J. Cakrawala Pendidik., vol. 36, no. 1, pp. 44–56, 2017, doi: 10.21831/cp.v36i1.12792.

C. R. P. Ajisuksmo and G. R. Saputri, “The Influence of Attitudes towards Mathematics, and Metacognitive Awareness on Mathematics Achievements,” Creat. Educ., vol. 08, no. 03, pp. 486–497, 2017, doi: 10.4236/ce.2017.83037.

R. W. Ningrum and M. T. Budiarto, “Miskonsepsi Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar Segiempat Dan Alternatif Mengatasinya,” MATHEdunesa J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. 1(5), no. 1, pp. 59–66, 2016, [Online].

Available: https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/25554/23429

N. Wafiyah, “Identifikasi Miskonsepsi Siswa dan Faktor-Faktor Penyebab pada Materi Permutasi dan Kombinasi di SMA Negeri 1 Manyar,” Gamatika, vol. II, no. 2, pp. 128–138, 2012.

D. Sudirman, “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pewarisan Sifat Di Kelas Ix Smp Negeri 36 Batam,” Simbiosa, vol. 3, no. 1, pp. 43–48, 2014, doi: 10.33373/sim-bio.v3i1.252.

R. Susanto et al., “Pemberdayaan Kompetensi Pedagogik Berbasis Kemampuan Reflektif Untuk Peningkatan Kualitas Interaksi Pembelajaran di SDN Duri Kepa 03,” Int. J. Community Serv. Learn., vol. 4, no. 2, pp. 125–138, 2020, doi: 10.23887/ijcsl.v4i2.25657.

D. Adiansyah Syahrul, W. Setyarsih Jurusan Fisika, and F. Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, “Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebab Miskonsepsi Siswa dengan Three-tier Diagnostic Test Pada Materi Dinamika Rotasi,” J. Inov. Pendidik. Fis., vol. 04, no. 03, pp. 67–70, 2015.

C. D. IMANINGTYAS, P. KARYANTO, N. NURMIYATI, and L. ASRIANI, “Penerapan E-Module Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Sains dan Mengurangi Miskonsepsi pada Materi Ekologi Siswa Kelas X MIA 6 SMAN 1 Karanganom Tahun Pelajaran 2014/2015,” Bioedukasi J. Pendidik. Biol., vol. 9, no. 1, p. 4, 2016, doi: 10.20961/bioedukasi-uns.v9i1.2004.

N. V. Irani, Z. Zulyusri, and R. Darussyamsu, “Miskonsepsi Materi Biologi Sma Dan Hubungannya Dengan Pemahaman Siswa,” J. Biolokus, vol. 3, no. 2, p. 348, 2020, doi: 10.30821/biolokus.v3i2.823.

R. Indrianti, S. Djaja, and B. Suyadi, “Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan,” J. Pendidik. Ekon. J. Ilm. Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekon. dan Ilmu Sos., vol. 11, no. 2, p. 69, 2018, doi: 10.19184/jpe.v11i2.6449

E. D. Sirait, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 6, no. 1, pp. 35–43, 2016, doi: 10.30998/formatif.v6i1.750.

B. J. Fraser, “Test of science-related attitudes,” 1978.

D. Aryani, A. Astalini, and D. A. Kurniawan, “Identifikasi Sikap Siswa Terhadap Mata Pelajaran IPA di SMP Se Kabupaten Muaro Jambi,” J. Pijar Mipa, vol. 14, no. 3, pp. 168–175, 2019, doi: 10.29303/jpm.v14i2.1065.

D. S. Putra, A. Lumbantoruan, and S. C. Samosir, “Deskripsi Sikap Siswa: Adopsi Sikap Ilmiah, Ketertarikan Memperbanyak Waktu Belajar Fisika dan Ketertarikan Berkarir di Bidang Fisika,” Tarb. J. Ilm. Kependidikan, vol. 8, no. 2, p. 91, 2019, doi: 10.18592/tarbiyah.v8i2.3339.

R. Ependi, T. O. Puspitasari, and N. I. Sandi Pratiwi, “Identifikasi Sikap Implikasi Sosial dari Fisika, Normalitas Ilmuwan, dan Adopsi Sikap Ilmiah,” Attract. Innov. Educ. J., vol. 2, no. 1, p. 133, 2020, doi: 10.51278/aj.v2i1.32.

E. Sutomo and Fathurrahman, “Analisis miskonsepsi calon mahasiswaprodi ipa dan biologi pada materi struktur atom sebagai persiapan pembelajaran kimia dasar di STKIP Muhammadiyah Sorong Tahun Akademik 2017/2018,” Biolearning J., vol. 6, no. 2, pp. 83–91, 2019, [Online]. Available: https://unimuda.e-journal.id/jurnalbiolearning/article/view/398

F. A. Hidayat, M. Irianti, and Faturrahman, “Analisis miskonsepsi siswa dan faktor penyebabnya pada pembelajaran kimia di Kabupaten Sorong,” J. Inov. Pembelajaran IPA, vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2020.

F. Handayani, “Deskripsi Sikap Siswa Kelas X MIPA terhadap Mata Pelajaran Fisika,” Schrödinger J. Phys. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 20–23, 2021, doi: 10.37251/sjpe.v2i1.457.

F. T. Aldila, M. M. Matondang, and L. Wicaksono, “Identifikasi Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika Di Sman 1 Muaro Jambi,” J. Sci. Educ. Pract., vol. 4, no. 1, pp. 22–31, 2020, doi: 10.33751/jsep.v4i1.2827.

N. Sari and U. P. Dewi, “Analisis Sikap Terhadap Penyelidikan Ipa, Kesenangan Dalam Ipa Dan Ketertarikan Berkarir Bidang Ipa Di Smpn 3 Batanghari,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 8, no. 2, p. 72, 2020, doi: 10.24269/dpp.v8i2.1848.

A. Astalini, D. A. Kurniawan, and A. D. Putri, “Identifikasi Sikap Implikasi Sosial dari IPA, Ketertarikan Menambah Waktu Belajar IPA, dan Ketertarikan Berkarir Dibidang IPA Siswa SMP Se-Kabupaten Muaro Jambi,” J. Tarb. J. Ilm. Kependidikan, vol. 7, no. 2, pp. 93–108, 2018, doi: 10.18592/tarbiyah.v7i2.2142.

Z. Abidin, “Analisis Pedagogi Content Knowledge Di Dalam Konteks Pendidikan Karakter: Sebuah Study Meta-Synthesis,” Quagga J. Pendidik. dan Biol., vol. 11, no. 1, p. 36, 2019, doi: 10.25134/quagga.v11i1.1512.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-05-08
 
How to Cite
Alfania Citra, A., & Shofiyah, N. (2024). Exploring Science Attitudes, Misconceptions, and Temperature Correlations: Menjelajahi Sikap Sains, Miskonsepsi, dan Korelasi Suhu. Indonesian Journal of Education Methods Development, 19(2), 10.21070/ijemd.v19i2.826. https://doi.org/10.21070/ijemd.v19i2.826
Section
Higher Education Method