STEM PjBL Sparks Global Ecoliteracy Advancement


STEM PjBL Memicu Kemajuan Ekoliterasi Global


  • (1)  Ayu Indrasari            Program Studi Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia  
            Indonesia

  • (2) * Fitria Eka Wulandari            Program Studi Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study examines the impact of a STEM-based Project-Based Learning (PjBL) model on Class VIII students' ecoliteracy abilities at SMP Negeri 1 Tanggulangin using a quantitative pre-experimental approach. The research design employs a One Group Pretest-Posttest Design with non-probability purposive sampling. Results from administering valid ecoliteracy tests and analyzing data with the N-Gain Test and One Way ANOVA reveal a significant increase in ecoliteracy abilities after implementing the STEM-based PjBL model, indicating its effectiveness in enhancing students' environmental literacy. These findings have implications for incorporating innovative teaching methods to improve environmental education in schools.

 

Highlight: 

  1. Evaluates STEM-based PjBL for ecoliteracy in students.
  2. Uses purposive sampling for targeted research.
  3. Shows significant increase in ecoliteracy skills post-implementation.
 

Keyword: STEM-based PjBL, Ecoliteracy, Quantitative Approach, Pre-experimental Methods, Environmental Education

References

D. Darmawan and S. Fadjarajani, “Hubungan antara Pengetahuan dan Sikap Pelestarian Lingkungan dengan Perilaku Wisatawan dalam Menjaga Kebersihan Lingkungan,” J. Geogr., vol. 4, no. 1, pp. 37–49, 2016.

D. Susilowati, Ngatma’in, and A. N. Affandy, “Interaksi Manusia dan Lingkungan dalam Novel Bilangan Fu Karya Ayu Utami (Kajian Ekokritik Greg Garrard),” Stilistika J. Pendidik. Bhs. dan Sastra, vol. 15, no. 1, pp. 77–90, 2022.

K. C. S. Wibawa, “Mengembangkan Partisipasi Masyarakat dalam Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup untuk Pembangunan Berkelanjutan,” Adminitrative Law Gov. J., vol. 2, no. 1, pp. 79–92, 2019.

Y. Megalina, “Pengaruh Pencemaran Udara di Daerah Terminal Amplas bagi Kehidupan Masyarakat,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 21, no. 79, pp. 94–101, 2015.

G. Diana Ayu and A. Sugiarto, “Kesadaran dan Perilaku Ramah Lingkungan Mahasiswa di Kampus,” J. Ilmu Sos. dan Hum., vol. 9, no. 2, pp. 260–275, 2020.

A. Normalita, D. Kurniasih, R. Imma Aryanti, S. Firmanid Isna, and M. Viqi Rifai, “Eksplorasi Nilai-nilai Ekoliterasi dalam Buku Pelajaran Tematik Sekolah Dasar Kelas Tinggi,” J. Bhs. dan Sastra, vol. 13, no. 1, pp. 29–40, 2022.

K. Sari Chanif and S. Anggoro, “Edukasi Dampak Pengelolaan Sampah sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Siswa tentang Gerakan Masyarakat Hidup Sehat,” J. Peduli Masy., vol. 2, no. 2, pp. 41–48, 2020.

S. Miranda and R. Pratama Adiwinoto, “Tinjauan Sistematik: Epidemologi Hepatitis A pada Anak di Indonesia,” PMJ Prominentia Med. J., vol. 3, no. 1, pp. 40–55, 2022.

T. Yuniarti and T. Anggraeni, “Dampak Tempat Pembuangan Akhir Sampah Putri Cempo Surakarta terhadap Penyakit Kulit pada Masyarakat Mojongso,” J. Ilm. Rekam Medis dan Inform. Kesehat., vol. 8, no. 1, pp. 26–29, 2018.

F. Hidayatullah, A. Mulasari Surahma, and L. Handayani, “Risiko Paparan Gas (H2S) dan (NH3) pada Masyarakat di TPA Piyungan,” J. Kesehat. Lingkung., vol. 18, no. 2, pp. 155–162, 2021.

N. Nurfajriani, E. Putri Azrai, and S. Diana Vivanti, “Hubungan Ecoliteracy dengan Perilaku Pro-Lingkungan Peserta Didik SMP,” J. Biol. dan Pembelajarannya, vol. 5, no. 2, pp. 63–69, 2018.

T. W. Setyaningrum and G. Gunansyah, “Praktik Pembelajaran Ekoliterasi Berorientasi Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan di Sekolah Dasar Negeri Kota Surabaya Bagian Barat,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 375–384, 2020.

D. Putri Pratiwi and A. Muharam, “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Ecoliteracy Siswa Sekolah Dasar,” J. Penelit. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 82–93, 2022.

D. Mustafida and F. Eka Wulandari, “Profil Ekoliterasi Kelas 1 Sekolah Dasar,” Acad. Open, vol. 4, no. 2, pp. 1–10, 2021.

F. Yumanhadi Aripin and S. Sari Sunaryo Putri, “Peningkatan Ecoliteracy Siswa dalam Pemanfaatan Sampah dengan Menggunakan Model Project Based Learning pada Pembelajaran IPS,” J. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 2, no. 1, pp. 1–15, 2021.

L. A. Wolff, P. Sjöblom, M. Hofman-Bergholm, and I. Palmberg, “High Performance Education Fails in Sustainability? —A Reflection on Finnish Primary Teacher Education,” Educ. Sci., vol. 7, no. 32, pp. 1–22, 2017.

L. Prastiwi, D. Vivanti Sigit, and R. Hendi Ristanto, “Ecological Literacy, Environmental Awareness, Academic Ability and Environmental Problem-Solving Skill at Adiwiyata School,” Indones. J. Sci. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 82–92, 2019.

A. Salam, G. Hamdu, and L. Nur, “Penerapan Education for Sustainable Development (ESD) dalam Media Pembelajaran Elektronik di Kelas V Sekolah Dasar : Perspektif Guru,” J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 9, no. 1, pp. 242–253, 2022.

A. Muharam, W. Mustikaati, M. Rosafina, N. Septiani, and Rofatannuroh, “Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Siswa Kelas V di SDN Sidangkasih 01,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 6, pp. 10417–10426, 2022.

Y. Sukmawijaya, Suhendar, and A. Juhanda, “Pengaruh Model Pembelajaran STEM-PJBL Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Pencemaran Lingkungan,” J. Progr. Stud. Pendidik. Biol., vol. 9, no. 9, pp. 28–43, 2019.

E. Pandikar, “Pembelajaran Ips Meningkatkan Kemampuan Ekoliterasi Peserta Didik,” J. Sandhyakala, vol. 1, no. 2, pp. 71–82, 2020.

S. AS and C. Zaudah Arum Dalu, “Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemampuan Ekoliterasi Mahasiswa Arsitektur,” J. Taman Vokasi, vol. 8, no. 2, pp. 9–16, 2020.

Z. R Mufidah, P. D Iswara, and F. Yogie Hermanto, “Mengembangkan Ekoliterasi dan Ekopreneurship Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Tematik Berbasis Model Project Based Learning (PjBL),” J. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 5, no. 1, pp. 75–88, 2021.

T. Suciani, E. Lasmanawati, and Y. Rahmawati, “Pemahaman Model Pembelajaran Sebagai Kesiapan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Tata Boga,” Media Pendidikan, Gizi, dan Kuliner, vol. 7, no. 1, pp. 76–81, 2018.

Sakilah et al., “Pengaruh Project Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Sekolah Dasar Negeri 167 Pekanbaru,” J. Madrasah Ibtidaiyah Educ., vol. 4, no. 1, pp. 127–142, 2020.

J. Afriana, A. Permanasari, and A. Fitriani, “Project Based Learning Integrated to STEM to Enhance Elementary School’s Students Scientific Literacy,” J. Pendidik. IPA Indones., vol. 5, no. 2, pp. 261–267, 2016.

Y. Anita, M. Nur, and M. Nasir, “Problem Based Learning Terintegrasi Pembelajaran Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Terhadap Literasi Lingkungan Mahasiswa,” J. Pendidik. Biol., vol. 11, no. 2, pp. 105–111, 2020.

N. Rizky Fitrian Kanza, A. Djoko Lesmono, and H. Mulyo Widodo, “Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning dengan Pendekatan STEM pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas di Kelas XI MIPA 5 SMA Negeri 2 Jember,” J. Pembelajaran Fis., vol. 9, no. 2, pp. 71–77, 2020.

J. Afriana, A. Permanasari, and A. Fitriani, “Penerapan Project Based Learning Terintegrasi STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Ditinjau dari Gender,” J. Inov. Pendidik. IPA, vol. 2, no. 2, pp. 202–212, 2016.

S. Delfia Ramadhana, B. Ihda Norra, and N. Rasyida, “Keefektifan Perangkat Pembelajaran Daring dengan Model PjBL-STEAM pada Materi Lingkungan untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan,” J. Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 75–81, 2022.

Y. Puji Astuti, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation dengan Advance Organizer untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Pemecahan Masalah pada Siswa SMP,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 2, pp. 83–90, 2020.

J. Ward Creswell, "Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches," 4th ed. Washington DC: SAGE Publications Inc, 2014.

A. Warda and E. Sudibyo, “Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Implementasi Model Discovery Learning pada Sub Materi Pemanasan Global,” E-Journal Pensa, vol. 6, no. 2, pp. 238–242, 2018, [Online]. Available: https://pensa-journal.org/article/view/547

S. Munawar, E. Heryanti, and M. Miarsyah, “Hubungan Pengetahuan Lingkungan Hidup dengan Kesadaran Lingkungan pada Siswa Sekolah Adiwiyata,” J. Pendidik. IPA, vol. 9, no. 1, pp. 22–29, 2019.

N. Santi, A. Soendjoto, and A. Winarti, “Critical Thinking Ability of Biology Education Students through Solving Environmental Problems,” BIOEDUKASI J. Pendidik. Biol., vol. 11, no. 1, pp. 35–39, 2018.

W. Gusti, N. Noviana, R. Sartika, L. Anggraini, A. Pradipta, and H. Johan, “Studi Pencemaran Tanah Sebagai Bahan Pengayaan Topik Teknologi Ramah Lingkungan untuk Siswa SMP,” J. Pendidik. Mipa, vol. 12, no. 4, pp. 1252–1258, 2022.

R. A. Fitri and H. Hadiyanto, “Kepedulian Lingkungan melalui Literasi Lingkungan pada Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6690–6700, 2022.

S. U. Nabila, G. D. Lestari, and W. Yulianingsih, “Pembiasaan Nilai-Nilai Kepedulian Lingkungan pada Anak Usia Dini melalui Prinsip Pembelajaran,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 1105–1118, 2023.

I. H. Kusnadi, A. A. Hizraini, D. Aswita, H. Munandar, and A. Fathurohman, “The Analysis of Online Learning Devices Development Using The PjBL- Steam Model to Improve Student Environmental Literacy,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 2334–2338, 2023.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-05-08
 
How to Cite
Indrasari, A., & Wulandari, F. E. (2024). STEM PjBL Sparks Global Ecoliteracy Advancement: STEM PjBL Memicu Kemajuan Ekoliterasi Global. Indonesian Journal of Education Methods Development, 19(2), 10.21070/ijemd.v19i2.824. https://doi.org/10.21070/ijemd.v19i2.824
Section
Science Education Method