Vol. 18 No. 1 (2023): February
Elementary Education Method

Game of Words for Cognitive Test Results in Class 2 Citizenship Education Learning in Elementary Schools
Permainan Kata Bersambut Terhadap Hasil Tes Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas 2 di Sekolah Dasar


Zhumrotul Rohmatin Muarofah
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Machful Indra Kurniawan
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia *

(*) Corresponding Author
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published February 27, 2023
Keywords
  • Class II SD,
  • Cognitive Test Results,
  • Letter Cards,
  • Media Word Games Greet
How to Cite
Muarofah, Z. R., & Kurniawan, M. I. (2023). Game of Words for Cognitive Test Results in Class 2 Citizenship Education Learning in Elementary Schools: Permainan Kata Bersambut Terhadap Hasil Tes Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas 2 di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Education Methods Development, 18(1), 10.21070/ijemd.v21i.727. https://doi.org/10.21070/ijemd.v21i.727

Abstract

This researcher in the background of the facts in the field that class II SDN Pejangkungan there are some students have difficulty with intellectual ability. The purpose of this study was to determine the influence of the use of the game of greeting words on the results of cognitive tests in learning civics class II in elementary school. This study uses quantitative experimental research methods with nonequivalent control group design. The results of hypothesis testing using paired sample T - Test t-Test obtained the value of the count of cognitive test results = 11.235> ttable 2.045. So it can be concluded that there is an influence on the media of word games and letter cards to the results of cognitive tests in learning PKN Class II in elementary school.

References

  1. A. Fia, Suyadi, N. P. Ayu, dan R. febriyani Awliyah, “Konsep Perkembangan Bahasa Anak di Tingkat Sekolah Dasar/Madrasah,” Al-Mudarris, hal. 1–18, 2019, [Daring]. Tersedia pada: https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/al-mudarris/article/downloadSuppFile/529/82.
  2. F. Pupuh, “Pendekatan Metode, dan Teknik dalam Pembelajaran Bahasa,” J. Pendidik. Bhs. dan sastra Indones., vol. 2, no. 1, hal. 12, 2018. DOI: https://doi.org/10.52266/al-afidah.v2i1.161
  3. N. Juniar, K. Ningsih, dan R. G. P. Panjaitan, “Pengaruh Tipe Tes dan Kemampuan Kognitif terhadap Hasil Belajar Materi Sistem Peredaran Darah di SMP,” Universitas Tanjungpura Pontianak, 2014.
  4. N. Rahmawati, “Pengembangan Alat Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Wahid Hasyim Sleman Yogyakarta,” J. Arab. Learn. Teach., vol. 7, no. 1, hal. 37–44, 2018, [Daring]. Tersedia pada: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa.
  5. S. Astuti, “Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Ditkintan Komara Kelompok B,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, hal. 1–9, 2018, doi: 10.17509/cd.v7i1.10546. DOI: https://doi.org/10.17509/cd.v7i1.10546
  6. A. R. P. Tanjong, M. Fitrianawati, dan Rahya, “Penggunaan Media Kartu Huruf dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelas 1 SD Negeri 9 Langkahan Kecamatan Langkahan,” Pros. Pendidik. Guru Fak. Ilmu Pendidikan, Univ., vol. 3, hal. 698–706, 2020.
  7. M. M. Labib, “Efektivitas Permainan Bursa Kata dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang pada Mahasiswa Program Studi PBJ UMY Semester 2 Kelas A Angkatan 2015,” Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 2016.
  8. M. Darwin et al., Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif. Bandung: Penerbit Media Sains Indonesia, 2021.
  9. P. Andriyana, “Peningkatan Daya Tahan Aerobik Melalui Latihan Fartlek dan Interval Training,” Universitas Pendidikan Indonesia, 2014.
  10. S. Indrianto, “Kualitas Instrumen Tes Ujian Madrasah (UM) Mata Pelajaran Geografi di MA NU Al – Hikmah Kecamatan Mijen Semarang,” Universitas Negeri Semarang, 2016.
  11. N. Aeni, A. C. Dewi, A. M. T. Ali, N. R. Ashadi, M. Hasim, dan N. Ilmi, Kenali Peserta Didikmu. jogjakarta: Penerbit KBM Indonesia, 2022.
  12. E. S. Wahyuningsih, Model Pembelajaran Mastery Learning , Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish, 2020.
  13. N. A. N. Pakaya, C. A. Tjalau, S. R. Saleh, C. P. Doni, dan B. Arsyad, “Peningkatan Kemampuan Bahasa Arab Mahasiswa Melalui Strategi Permainan Kata (Kartu Kata) Bitoqotul Kalimah di Universitas Muhammadiyah Gorontalo,” Insa. Cita, vol. 2, no. 1, hal. 1–10, 2020. DOI: https://doi.org/10.32662/insancita.v2i1.887
  14. D. Mustikowati, E. Wijayanti, dan J. Darmanto, “Meningkatkan Semangat Membaca dan Menulis Siswa Sekolah Dasar dengan Permainan Kata Bersambut,” Briliant J. Ris. dan Konseptual, vol. 1, no. 1, hal. 39–42, 2016, doi: 10.28926/briliant.v1i1.5. DOI: https://doi.org/10.28926/briliant.v1i1.5
  15. A. C. O. R. Lake, M. Hasanah, dan Furaidah, “Penerapan Model Induktif Kata Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 5, no. 9, hal. 1365–1370, 2020, doi: 10.17977/jptpp.v5i9.14060. DOI: https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i9.14060