Profile of Higher Order Thinking Skills (HOTS) of Class IV Students on Energy Resources at Ma'arif Sentul
Profil Higher Order Thinking Skills (HOTS) Siswa Kelas IV Pada Materi Sumber Energi di Ma’arif Sentul
Abstract
The purpose of this study is to describe the Higher order thinking skill (HOTS) profile of fourth grade students on the Energy Sources Material at MI Ma'arif Sentul. The research method used in this research is a survey type research method, the population used is all students of MI Ma'arif Sentul, with a sample of 23 students taken randomly who obtained from calculations using the Slovin formula. The data collection technique used is the test. The research instrument used was a matter of high-order thinking skills. The test results were then analyzed using the high-order thinking skills formula (HOTS) and described into 3 criteria, namely analyzing, evaluating, and creating. Based at the outcomes of the analysis, it may be concluded that student at MI Ma'arif Sentul have high-order thinking skills (HOTS) at a good level in the material source of energy.
References
SUDRAJAT, A. (2019, NOVEMBER 3). akhmadsudrajat. Retrieved JANUARI 2, 2020, from akhmadsudrajat: https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2010/12/04/definisi-pendidikan-deinisi-pendidikan-menurut-uu-no-20-tahun-2003-tentang-sidiknas/
Rukayah., J. I. (2018). Penyusunan Two Tier Multiple Choice Test Untuk Mengukur Higher Order Thinking Skills (HOTS) Si Sekolah Dasar Surakarta, 11.
Pratiwi, S. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran PBL Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills ., 11.
Subekti, A. R. (2019). Analisis Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Pembelajaran Tematik Kelas V (Studi Kasus Di Salah Satu SD Kabupaten Bantul), 95.
Muspawi, M. S. (2019). Upaya Peningkatan Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa Melalui Penerapan Model Inquiri Di SMA Negeri Tanjung Jabung Timur, 208-214. DOI: https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i2.653
Anugrah Aniingsih. (2011). Retrieved Janauri 3, 2020, From Anugrah Aniingsih: Http://Repository.Ump.Ac.Id/7373/3/Anugrah%20aningsih%20bab%20ii.Pdf
Arifin, Z. (2017). Mengembangkan Instrumen Pengukur Critical Thinking Skills Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Abad 21 , 93.
Retnawati, H. (2017). desain pembelajaran matematika untuk melatihkan higher order thinking skills, 5.
Adiyanta, F. S. (2019). Karakter Survey Analisis Data Tidak Hanya Mengandalkan Pada Tujuan Dari Studi Deskriptif Atau Ekplanatori- Tetapi Juga Pada Bentuk Dari Kemanfaatan Disain. Betuk Dasar Pada Desian Penelitian Survey Ini Adalah Desain Pembagian Silang (Cross Sectional Desig. Adminitrative Law & Governance Journal, 702).
Sugiyono, p. D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D Bandung: Alfabeta.
Husain, BA. (2018) Pengaruh Disiplin Terhadap kinerja Karyawan, Universitas Pamulang
Sumiadi Raden, dkk. (2016) Pengembangan Perangkat Pembeljaran Berbasis Pendekatan Saintifik Model Guided Discovery Dan Evektivitasnya Terhadap Kemampuan Belajar Berpikir Kreatif Siswa SMA Negeri 1 Bayan. Uiversitas Mataram:Mataram DOI: https://doi.org/10.29303/jppipa.v2i2.43
T.H.Agustanti. (2012). implementasi metode inquiri untuk meningkatkan hasil belajar biologi.
Aldila, Clara .(2016). Mengeembangkan Lembar Kerja Peserta didik (LKPD Brbasis STEM Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Elastisitas Dan Hukum Hooke, Lampung:Universitas Lampung.
Suid, A. B. (2016). Pengaruh Metode Pembelaran Inkuiri Pada Subtema Gerak Dan Gaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Banda Aceh, 4.
Mudjiono, D. &. (2006). Belajar Dan Pembelajaran jakarta: Rineka Cipta.
Amalia Sapriati, d. (2014). tangerang selatan: universitas terbuka.
Yusuf Arba’iyah, long Life Education. (2012, oktober). Retrieved desember 2, 2019, from long life education: https://www.longlifeeducation.com/2012/10/gakekat-pembelajaran-ipa-di-sd.html
Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada Press.
mujis, d. (2008). effective teaching teori dan aplikasi Yogyakarta: Puataka Belajar, 187
Copyright (c) 2018 Ayu Ashimatur Rohmah, Fitria Eka Wulandari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.