The Effect of Diorama Media on Improving Thematic Learning Outcomes of Grade 2 Students of Madrasah Ibtidaiyah
Pengaruh Media Diorama Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas 2 Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
The problem raised in this study is how the influence of diorama media on improving thematic learning outcomes of class II students of MI Muhammadiyah 02 Padenganploso. This study aims to analyze how the influence and how much influence the diorama media has on student learning outcomes on theme 3 of my daily tasks sub-theme 1 of my daily tasks at home learning 1 in class II MI muhammadiyah 02 padenganploso. The research method used is a quantitative experiment in the form of a pre-experimental design with the type of one group pretest-posttest design. The sample of this research is class II MI Muhammadiyah 02 Padenganploso with a total of 17 students. The sampling technique used was purposive sampling. Data analysis using simple linear regression test with the help of spss 20 for windows. Based on the test results, it can be concluded that there is a significant effect between the use of diorama media in class II MI Muhammadiyah 02 Padenganploso on thematic learning outcomes of class II students which has been proven through the results of t arithmetic greater than the value of t table, namely tcount 3,140 > ttable 2,131 and the value sig = 0.007 < 0.05. Then h0 is rejected and ha is accepted. The level of influence is evidenced by the r-square value of 0.397 and the ngain value with an average gain of 66.8603 or 66.9% which is included in the quite effective category.
References
Nata, A. (2018). Islam & Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Kencana.
Maskur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177-186 DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014
Mustofa, B. (2015). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Dua Satria Offset.
Akhsan, M. (2018). Pengaruh Penerapan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Pada Siswa Kelas II Di MI Raudlatus Sholihin Gemolong Sragen Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral dissertation, IAIN Surakarta).
Wekke, I. S. (2018). Peserta Didik dan Guru Bimbingan Konseling dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Diandra Kreatif.
Pratiwi, D. E. (2013). Penerapan Media Papan Balik (Flipcard Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 01(02), 216.
Rindaningsih, I. (2019). Buku Ajar Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran MI. Sidoarjo: UMSIDA Press DOI: https://doi.org/10.21070/2019/978-623-7578-03-1
Rosidah, A. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2), 123-124. DOI: https://doi.org/10.31949/jcp.v2i2.499
Observasi dilakukan pada tanggal 10 Desember 2020 pukul 10.00 WIB
Oktavira, M. D. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Miniatur Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Terhadap Pemahaman Belajar Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 3 Banjarmasin.
Lestari,T. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Tema Ekosistem di Sekolah Dasar. JPGSD, 03(2)
Effa, W. S. (2017). Pengaruh Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Kognitif Materi Mengenal Penggunaan Uang Pada Mapel IPS Kelas III Balong Bowo. Jurnal of Information Computer technology Education, 1 (1), 36. DOI: https://doi.org/10.21070/jicte.v1i1.1186
Susanti, G. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Diorama terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di MI Nuruddin I dan II Banjarmasin
Wulansari, A. F. (2017). Pengembangan Media Movable Diorama Tiga Dimensi (3D) Pada Pembelajaran IPS Materi Denah Kelas III B SDN Tambakaji 05 Semarang (Doctoral dissertation,Universitas Negeri Semarang).
Susanti, G. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Diorama terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di MI Nuruddin I dan II Banjarmasin
Copyright (c) 2022 Amalia Fitri Syafila, Ida Rindaningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.