Vol. 9 (2020): February
Elementary Education Method

Application of Role Playing Methods in Indonesian Language Subjects in Class 2 of Elementary Schools
Penerapan Metode Bermain Peran pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2 Sekolah Dasar


Nur Aini
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia *
Nurdyansyah Nurdyansyah
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia

(*) Corresponding Author
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published February 24, 2020
Keywords
  • Role Playing,
  • Jurnal UMSIDA
How to Cite
Aini, N., & Nurdyansyah, N. (2020). Application of Role Playing Methods in Indonesian Language Subjects in Class 2 of Elementary Schools: Penerapan Metode Bermain Peran pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2 Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Education Methods Development, 9, 10.21070/ijemd.v9i1.545. https://doi.org/10.21070/ijemd.v9i1.545

Abstract

Role playing can be called a drama or imitating certain behaviors or characters that differentiate each student's position. With this method, students are expected to be able to issue their imagination in playing a character or living up to the character of a predetermined character.  The research was conducted on 2nd grade students at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng Tanggulangin, Sidoarjo. Method of role play a method that can be one of the solutions in the learning process in the classroom that allows learners or students the spirit in learning. And it can increase students learning interest so that students can sharpen their thinking to learn well and try hard to get a satisfactory value.  

References

  1. Erviana, L. (2014). Pengaruh Minat Belajar, Sikap, dan Persepsi Siswa tentang Cara Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII pada SMP Negeri Di Kabupaten Bulukumba (Doctoral dissertation, Pascasarjana).
  2. Kurniati, E. (2011). Program Bimbingan untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Melalui Permainan Tradisional. Surakarta: Skripsi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  3. M. Musfiqon, Panduan lengkap Metodologi Penilitian Pendidikan. (Jakarta: Prestasi Pustakaraya), 2012,14
  4. Muldayanti, N. D. (2013). Pembelajaran biologi model STAD dan TGT ditinjau dari keingintahuan dan minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1).
  5. Pranowo, D. J. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter Kepedulian dan Kerja Sama pada Mata Kuliah Keterampilan Berbicara Bahasa Prancis dengan Metode Bermain Peran. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2). DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v2i2.1442
  6. Safitri , D. (2012). Pengaruh Kedisiplinan Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Muhammadiyah 3 Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  7. Saleh, S. M., & Sugito, S. (2015). Implementasi metode bermain peran untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal anak usia 5-6 tahun di TK Barunawati. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(1), 85-93. DOI: https://doi.org/10.21831/jppm.v2i1.4845
  8. Sanjaya, W (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencan Prenada Media,2
  9. Sembiring, R. B. (2013). Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 214-229. DOI: https://doi.org/10.24114/jtp.v6i2.4996
  10. Suharjanto, A. (2014). Penerapan Media Pembelajaran Dengan Penggunaan Software Prezi dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Mata Diklat Komunikasi. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 2(1).
  11. Zarkasi,H Maharta,N., & Suyatna, A (2013). Perbandingan Hasil Belajar Metode Bermain Peran menggunakan Multiple Representation (MR) Gesture dengan Metode Demostrasi. Jurnal pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 1 (6)